Díky tomu máme možnost se s lodí důkladně seznámit a zprostředkovat Vám naše poznatky a dojmy.
Lodě BWM jsou původem z Anglie, odkud pochází licence českého výrobce a patří do kategorie nafukovacích člunů s pevným kýlem. Tzv.RIB´s ? Rigid Inflatable Boats se na ostrovech těší obrovské popularitě a pro své vynikající plavební vlastnosti jsou oblíbeny zejména mezi profesionály. Kromě toho mají celou řadu příznivců i mezi nadšenými amatéry, kteří si oblíbili plavbu na moři za každého počasí. Každoročně je pořádána rovněž specializovaná výstava RIBEX, která je celá věnována jenom lodím RIB´s. K těmto tématům se vrátíme v některém z příštích článků o těchto výjimečných lodích, nás však tentokrát zajímá, jak takový speciál /vždyť přece každý z nás už nafukovací člun s pevnou podlahou zná/ vlastně vypadá.
Loď, kterou má naše redakce pro tuto sezónu k dispozici, má v Lodním osvědčení zapsáno: Nafukovací člun, konstrukce ? gumotextil, laminát, největší délka 6,70m, největší šířka 2,40m, boční výška 85cm, největší výtlak 1,95t, největší ponor 1,2m, nosnost 1,6t, nejvyšší povolený počet osob na palubě -12. Z takového zápisu zatím nikdo nepozná, že jde o trochu jiný ?gumák?, než jsme běžně zvyklí.
Zvláštnost lodí BWM je dána především jejich odlišnou konstrukcí. Loď má tvar šipky se zdviženou přídí s kýlem tvarovaným do výrazně ostrého V. Plováky jsou umístěny výrazně směrem do kokpitu, takže při pohledu zdola přesahují laminátové dno jen cca svou polovinou. Tyto konstrukční prvky zaručují těmto lodím vyjímečné jízdní vlastnosti a vysokou bezpečnost plavby i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek.
Konstrukce dna je provedena laminováním do formy a důležité části jsou navíc zesíleny zalaminováním 18mm přeližky. Tato zesílení jsou provedena zejména na zadním zrcadle a podlaze. Dno je tvarované důsledně do ostrého V. Na zádi je pak na kýlu provedena kavitační deska, která zlepšuje hydrodynamiku v oblasti vrtule. Uvnitř budoucího obr. Pod podlahou ve zbytku lodi je pak obrovská vzduchová komora s technologickými prostupy pro kabeláž atd. Dno je opatřeno velmi kvalitním tvrdým povrchem, podlaha kokpitu pak protiskluzným nátěrem. Na zádi je v kokpitu provedena studánka vybavená jednosměrným ventilem pro odvod vody z paluby.
Zadní zrcadlo je osazeno dvěma a příď pak jedním nerezovým kotevním okem.
Celá skořepina je pak spojena s plováky lepením. Ty jsou zhotoveny z dováženého hypalonu, velice kvalitního materiálu, který zaručuje dlouhou životnost, ochranu proti UV záření a zvýšenou odolnost vůči průrazu. Plováky jsou pro větší bezpečnost rozděleny na celkem pět nezávislých komor se samostatnými ventily. Boky člunu jsou na plovácích opatřeny gumovou lištou ? oděrkou. Na přídi je provedena kolmá gumová vodicí lišta kotevního lana. Člun je na bocích opatřen madly pro snazší manipulaci a třeba také zavěšení fendrů při kotvení.
Od tohoto místa se další vybavení může rozcházet podle určení lodě a přání zákazníka. ?Naše?loď je ve verzi SPORT a je vybavena širokou řídicí konzolí a čtyřmi sedáky s opěrkami a praktickými madly. Elegantní radarový oblouk je připevněn na zádi a nese poziční světla, vlajku, antény GPS, radiotelefonu a další vybavení podle momentální potřeby. Řídící konzole je vybavena kromě volantu a ovládání motoru navíc sadou vypínačů pro jednotlivé volitelné spotřebiče a účinným klaksonem. V řídící konzole je umístěna dvaašedesátilitrová nádrž s vnějším nerezovým nalévacím hrdlem vyvedeným na levoboku. Přístup k nádrži je možný po odklopení vodotěsného poklopu. Těmito poklopy jsou rovněž vybaveny jednotlivé sedáky, které tak slouží jako praktické schránky na věci. Levá zadní sedačka ukrývá baterii. Na přídi, před kotevním prostorem je umístěn vazák na kotevní lano a na bocích kokpitu jsou přímo na plovácích umístěny gumové držáky na pádla, která jsou prakticky zkombinována s háčkem.
Ceny a výbava verze Sport zde.
Další informace o lodích BWM naleznete na stránkách firmy
CZ Partner.