Politici a podnikatelé oprášili projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe
Politici, představitelé krajských samospráv a podnikatelé po dlouhých letech bezvýsledných diskusí znovu oprášili ambiciózním projekt stavby plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe (DOL), která by si vyžádala desetimiliardové investice.
Podle plánů, o kterých již na začátku minulého století snil slavný průmyslník Tomáš Baťa, by díky kanálu DOL měla v budoucnu vzniknout rušná celoevropská říční cesta spojující severní a jižní evropská moře. Předseda Sdružení DOL Jaroslav Kubec na přerovské mezinárodní konferenci věnované tomuto projektu ČTK řekl, že první dvě etapy výstavby kanálu spojujícího Přerov s Dunajem mají podle plánů přijít na zhruba 60 miliard korun.
"Stavba by výrazně nezatížila Státní fond dopravní infrastruktury, protože máme velkou šanci získat část peněz z fondu Evropské unie a počítáme se spoluúčastí Rakouska a Slovenska," uvedl Kubec. Další finance podle něj mohou zajistit privátní investoři, kteří by své peníze během 20 let díky vybírání mýtného dostali zpět. Kubec upozornil, že nynější jediná tuzemská vodní cesta po Labi nedává záruku přežití české lodní dopravy. "Hrozí nebezpečí, že po vstupu ČR do Evropské unie budeme jediným státem, který nebude mít ani vlastní námořní přístavy, ani vyhovující napojení na vnitrozemské vodní cesty," dodal.
Podle Brendana Buckleyho z pražské pobočky Evropské komise by projekt na výstavbu kanálu mohl v budoucnu získat až 85procentní dotaci z fondu soudržnosti Evropské unie, která podporuje rozvoj vodní dopravy. "Je však nutné, aby byl zařazen do strategického programu českého ministerstva dopravy. Zatím na rozpracovaném seznamu není," upozornil Buckley. Plány na výstavbu kanálu na konferenci podpořili představitelé některých krajů, jejichž území má vodní cesta protínat. Kraje, z nichž většinu v posledních letech postihly katastrofální záplavy, si od kanálu slibují především zlepšení protipovodňové ochrany.
Nákladní lodní doprava by měla mít i příznivý vliv na hospodářský rozvoj regionů, které se mnohdy potýkají se špatnou dopravní dostupností a vysokou nezaměstnaností. Právě krajské samosprávy budou mít rozhodující slovo na říjnovém pracovním setkání s vedením ministerstva pro místní rozvoj. "Vláda musí brát ohled na rozhodnutí krajů. Pokud se jejich zástupci na schůzce shodnou na tom, že kanál má být postaven, tak již nebude nic bránit politickým jednáním o přípravě a zahájení tohoto projektu," řekla na konferenci náměstkyně ministra pro místní rozvoj Ivana Hanačíková. Stavbu severo-jižní vodní cesty v loňském roce oficiálně schválila česká vláda. Vůli vystavět tuto vodní magistrálu projevilo také Rakousko a souhlasí i Polsko. Proti stavbě kanálu DOL ale ostře protestují ekologové, podle kterých by říční kanál vážně poškodil okolní životní prostředí.
ČTK