Baťův kanál láká turisty a dává práci místním lidem
Více turistů, kteří každoročně zamíří na ojedinělou vodní cestu - Baťův kanál, zvyšuje i počet lidí, kteří se živí poskytováním služeb. Kanál nechal v roce 1928 postavit známý průmyslník Tomáš Baťa. Sloužil k přepravě uhlí z Rohatce na Hodonínsku do Otrokovic na Zlínsku a k turistice se využívá od roku 1995.
Ivo Ondračka z Agentury pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu řekl, že v roce 1995 nebyl na kanálu žádný podnikatel, loni jich bylo už osm. V minulém roce agentura zaznamenala návštěvnický rekord. Přijelo přes 39.000 turistů, což bylo asi o 11.000 více než v předcházejícím roce. Většina návštěvníků přijíždí ze vzdáleností větší než 70 kilometrů. Vodní cestu podle Ondračky málo propagují kraje a obce, kterými prochází. Na kanále a v jeho okolí chybějí některé služby jako penziony, restaurace či možnosti přistávání, které by měly zajišťovat spíše soukromníci. Neočekává se, že letos zamíří na Baťův kanál více návštěvníků než loni.
Letošní sezona na kanále začne tradičně 1. května, a to v Napajedlech na Zlínsku. Agentura chce představit všechny typy lodí, které kanál brázdí. Kapacity lodí činí asi 460 osob a letos přibude další, prám Ámos pro 28 lidí. Velký zájem je o hausbóty, které jsou už nyní na prázdninové období téměř vytíženy. Význam Baťova kanálu pro turistický ruch už ocenil i Jihomoravský kraj, který letos na jeho rozvoj přispěl 1,5 milionu korun. Část z těchto peněz má jít i na přípravu velké investice, která má na vodní cestu napojit město Hodonín. Ondračka uvedl, že od roku 1996 spolykala obnova kanálu zhruba 35 milionů korun. Doplnil, že kdyby se tato vodní cesta budovala dnes, stálo by to v současných cenách asi půl miliardy.
ČTK