Ředitelství vodních cest se zřejmě odvolá proti vetu jezů na Labi
Ředitelství vodních cest (ŘVC) se zřejmě odvolá proti rozhodnutí, kterým ministerstvo životního prostředí zamítlo stavbu dvou jezů na Labi. ČTK to řekl vedoucí oddělení koncepcí odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy Emil Šourek.
"Samozřejmě, že investor podá rozklad," uvedl Šourek s tím, že to je pouze předběžné vyjádření. Rozhodnutí totiž ještě jeho úřad ani ŘVC neobdržely. Podle ministerstva životního prostředí stavba vodních děl v Malém Březně a Prostředním Žlebu není možná kvůli přírodnímu bohatství chráněných lokalit. "Veřejný zájem nepřesahuje přírodní význam, a jen z toho důvodu by bylo možné výjimku ze zákona vydat," zdůvodnil dnes novinářům rozhodnutí náměstek ministra Ladislav Miko. Podle zdůvodnění zamítnuté žádosti by stavba ohrozila například 29 kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky, a nenávratně by poškodila unikátní říční nivu.
Investor však v zájmu ochrany přírody zvolil minimální variantu plavební hloubky, řekla mluvčí MD ČR Ludmila Roubcová. Podle názoru ministerstva dopravy zvolená varianta, která počítá se splavněním Labe na minimálně 345 dní v roce pro lodě s ponorem do 140 cm, neohrožuje silně ohrožené rostliny a živočichy a je ekonomicky opodstatněná. Roubcová připomněla, že o přípravě a realizaci stavby rozhodla opakovaně vláda. Poznamenala také, že převedením významné části kamionového provozu na jiné druhy doprav především na železnici a na řeku je podmíněn i souhlas vlády se stavbou souběžné dálnice D8. O zahájení stavby jezů i přes nesouhlas ekologů může ještě tento týden rozhodnout sněmovna. V rámci projednávání zákona o vnitrozemské plavbě totiž exministr dopravy Jaromír Schling navrhl, aby se zákon o ochraně přírody přestal vztahovat na veškeré projekty rozvoje a modernizace vodních cest mezinárodního významu, tedy na stavby na Labi, Odře a Dunaji.
Stavba jezů, včetně prohloubení dna řeky tak, aby byla celý rok splavná pro lodě s ponorem 140 centimetrů, vyjde na 6,2 miliardy korun. Podle ministerstva dopravy by měly jezy zvýšit přepravu zboží po Labi na tři až čtyři miliony tun ročně ze současných 1,3 milionu tun. Prohloubení by mělo pomoci loďařům překonat hlavně suchá období, která jim neumožňují vyplout i půl roku.
ČTK