Lodním katastrofám mají zabránit přísnější pravidla pro námořníky
Časté katastrofy námořních lodí u evropských břehů znepokojily ministry dopravy Evropské unie natolik, že jejich prevenci zařadili jako dodatečný bod svého jednání v Lucemburku.
Unie přijala nová pravidla pro námořní dopravu v prosinci, ministři se ale včera dohodli na jejich zpřísnění. Mezi nová opatření má totiž patřit zřízení jednotného úřadu pro námořní dopravu. Konečné rozhodnutí
však nepadlo, očekává se až za několik měsíců.
Již loni unie mimo jiné rozhodla, že do 15 let budou vyřazeny tankery s jedním pláštěm a za bezpečnost lodí budou odpovídat firmy, kontrolující jejich stav. Mimoto budou lodě vybaveny obdobou?černých skříněk?.
Bezprostřední příčinou zájmu ministrů dopravy o dopravní lodě je nedělní ztroskotání tankeru Baltic Carrier u dánských břehů. Jeho důsledkem je několik tisíc mrtvých ptáků a znečištění celé oblasti kvůli úniku 2700 tun topného oleje do moře. Teprve včera bylo ukončeno přečerpání dalších třiceti tisíc tun ropy do jiného tankeru a tím se zabránilo dalšímu znečištění.
? Dnes jsou na moři skvrny maximálně velikosti několika metrů,? popsal včera situaci mluvčí dánské policie. Celosvětová ochranářská organizace World Wildlife Fund ( WWF) také zpochybňuje oficiální údaje o počtu mrtvých ptáků: ? Znečištěná a mrtvá zvířata nacházíme ještě daleko od postižených oblastí.? Dosavadní náklady na odstranění škod již dosáhly několika miliónů dánských korun.