"Vyrazíme z Holešovic, vezmem to do Hamburku, dáme pivko, a můžeme domů". Tak nějak zněl plán. Původně jsme se chtěli vrátit do Prahy, ale volna bylo málo, proto jsme se rozhodli skončit u Hřenska a člun odvézt zpět na přívěsu. Pět dnů by mělo stačit.
Posádka ošlehaná loňskými větry, Dědek za kormidlem, David jako první důstojník a Martin fotograf, byla daná. Jen Bojka, alias český Honza, byl zrovna na cestě kolem světa, tak jsme museli sáhnout po náhradě. Petr byl, jak se později ukázalo, velmi dobrá volba. Náš člun byl také jasný, ostatně jiný nemáme, nafukovací člun s pevným kýlem Gommonautica o délce 5m s čtyřtaktním motorem Mercury 90 a stavitelnou vrtulí Propulse a hliníkovou Mercury.
Zdálo se, že plavba nevyžaduje žádné zvláštní přípravy a vše potřebné jsme vlastně poznali už před rokem. Jedinou neznámou byla dostupnost benzínu a s tím spojené nutné "palubní" množství paliva. Podle map sice na silnicích v okolí Labe pumpy jsou, nás však zajímaly ty přímo na řece. Přeci jen při naší spotřebě jsme očekávali slušnou porci paliva a nošení po kanystrech nebyla hezká představa. Náš odhad se nakonec ukázal jako správný a tak s námi na člunu cestovalo při plném natankování i 140l benzínu, z toho 75l v nádržích a 65l v kanystrech. Doufáme, že následující výpis z palubního deníku může pomoci těm, kteří by chtěli podobnou plavbu uskutečnit. Obdivujeme všechny, kteří do Hamburku doplují třeba na kanoi, ale my jsme motoroví.
16.7.2005 sobota
8:00 Sraz v holešovickém přístavu. Nikdo nezaspal, víme že nás do Ústí čeká 11 komor a neprojet dnes všechny nejspíš znamená konec plánu.Na první den cesty s námi vyplouvá Saša.
8:15 Za polojasného počasí vyplouváme z holešovického přístavu.
8:40 Komora Podbaba
9:00 Komora Klecany
Hudba na uvítanou rozptyluje naše obavy, zda je Radim na svém místě. Předáváme mu obvyklý chlazený dárek a Radim děkuje za loňskou "reklamu" a ze to jedno pivko zas všude roztroubíme.
9:15-10:27 Komora Dolánky - čekáme na šíf proti proudu
10:45 Komora Miřejovice
11:17 Komora Hořín
11:45 Komora Dolní Beřkovice
Asi po dvou kilometrech Martin poprvé přiměje k běhu stádo krav svým novým signalizačním zařízením - šroubovací hubicí kanystru.
12:12-12:45 Komora Štětí. Čekáme na obsluhu a napuštění komory.
Komory poskytují možnost se v klidu najíst a napít. Další dny budeme muset podobnou příležitost vyhledávat. Jedeme v kraťasech a triku a ani si nevšimneme jak se připalujeme.
13:00 Komora Roudnice
Počasí se postupně mění k horšímu, přichází první přeháňka.
13:30 Komora Kopisty
Počasí se opět lepší.
13:55 Komora Lovosice
14:50 Komora Střekov
Za Děčínem hledáme místa na vytažení člunu cestou zpět. Jako nejvhodnější se jeví sjezd k řece na pravém břehu v Dolním Žlebu.
16:20 Hřensko
17:00 Přímo pod celnicí poprvé doplňujeme zásoby paliva a loučíme se Sašou, který jde na vlak.
17:15 Proplouváme hranici a po chvilce jsme odchyceni lodí německé policie na kontrolu dokladů.
Začínáme počítat kilometry Labe od nuly.
18:45 Proplouváme centrem Drážďan a pokračujeme dál (říční kilometr 56)
20:10 Přirážíme u rybářského tábořiště (i s grilem) na pravém břehu před obcí Riesa po 260 ujetých kilometrech (říční kilometr 106). Je oblačno, ale neprší.
Panuje skvělá nálada a večer protahujeme přes půlnoc.
17.7.2005 neděle
7:30 Budíček, následuje "rychlá" snídaně a balení. Je slunečno.
9:35 Vyplouváme, kraťasy a triko po chvíli měníme za kalhoty a mikinu, to se do nás poprvé zakusuje německý severák. Ještě netušíme, že bude foukat proti až do Hamburku a bundy budeme odkládat jen v marínách.
9:55-10:10 Po 11 kilometrech proplouváme Strehlou a u viditelné čerpací stanice na levém břehu doplňujeme nádrže i kanystry. (říční kilometr 117)
Plujeme proti větru německou plackou mezi valy, které brání ve výhledu. Martin stále troubí na krávy. Plavba vyžaduje zvýšenou pozornost pro velké množství přívozů.
12:15 Obědváme u mola a doléváme do nádrží palivo z kanystrů (říční kilometr 185)
13:30-13:45 V maríně Wittenberg plníme nádrže i kanystry na vodě z mola. (říční kilometr 214-215) Máme štěstí, před námi tankuje jiný člun, a tak nemusíme shánět obsluhu. Palivo je dražší a je to i naposledy co máme příležitost využít komfort čerpání na vodě.
V neděli Labe ožívá, každá vesnice nebo město slaví u řeky.
16:30 Magdeburg.
Podle značek máme možnost tankování ve sport maríně. Po průzkumu na místě zjišťujeme, že nikoli v neděli.
16:50 Pokračujeme tedy dál a pomocí GPS hledáme čerpací stanice v okolí. Když v nádrži zbývá tak 20l, připlouváme k Tangermunde.
18:30-19:20 V maríně Tangermunde si půjčujeme dvoukolák určený k přepravě kanystrů k 1 km vzdálené pumpě Shell a doplňujeme palivo. (říční kilometr 388-389)
19:35 Dědkovi uletěla mapa, po vylovení zjišťujeme, že ji Petr vytiskl inkoustem.(říční kilometr 396)
20:05 Přirážíme k levému břehu a stavíme tábor. (říční kilometr 416) Nasbírali jsme 310km. Po večeři padáme únavou do spacáků a usínáme. V noci nás párkrát budí Martin, který baterkou a křikem odhání nějaké místní strašidlo ("koukalo jak jelen, chrochtalo jak divočák").
18.7.2005 pondělí
6:00 Zvolna vstáváme, po snídani měníme vrtuli ProPulse za Mercury. Propulse byla na člunu ještě z moře a výměna se ukázala jako dobrá volba. Při naší hmotnosti se zlepšily reakce člunu a při stejných otáčkách máme vyšší rychlost.
7:40 Vybalujeme dárek od Ládi a oblečeni ve stejnokroji, triku a čepici Mercury, vyplouváme dělat ostudu do Hamburku.
Na říčním kilometru 499 nás od Hamburku, podle GPS, dělí vzdušnou čarou 100km.
10:00-10:35 Tankujeme v maríně Hitzacker. Daří se nám odchytit místního jachtaře při odjezdu pro palivo, přidáváme se. (Avia 2km)
12:00 Připlouváme k jediné německé komoře na Labi v Geesthachtu.
Je tady poměrně klid a v pohodě se řadíme za menší jachtu.
13:25 Na výzvu následujeme velké lodě do komory a proplouváme.
14:00 Na předměstí Hamburku, říčním kilometru 609 se Labe dělí do dvou ramen. Vybíráme pravé.
14:15 Po 784 kilometrech doplouváme do Hamburku.
Většinu času vyhrazeného Hamburku věnujeme plavbě po přístavu
15:40 Zkoušíme doplnit benzín u plovoucí čerpací stanice pro malé lodě, ale tloušťka hadic i nechápající pohled obsluhy potvrzují náš předpoklad, že k dostání je pouze nafta.
15:55 Podle GPS je nejbližší benzín kousek vedle kanálu vedoucího směrem do centra, napravo od City-Sporthafen. Uzavírá ho malá komora. Stále nám svítí červená a obsluha nijak nereaguje.
16:10 Uvazujeme člun u schodů vedle komory a jdeme naplnit kanystry. (200m)
16:25 Zkoušíme další možný kanál kopírující centrum, ale ten se po chvíli odklání.
17:00 Vracíme se zpět ke komoře a vyčkáváme. Tentokrát komora reaguje, ale po vplutí nás obsluha otáčí, že dál nesmíme. Nějaká německy psaná cedule tam byla.
17:15 Kotvíme v City-Sporthafen (při naší tonáži za dobrovolný příspěvek vodním záchranářům), a jdeme pořídit cílovou fotku a pivo do St. Pauli.
19:30 Stolek putyky Sailors Inn opouštíme před soumrakem.
20:10 Pořizujeme cílovou fotku v přístavu
20:15 Stmívá se a my vyplováme zpět druhým (levým) ramenem najít nové tábořiště.
Hladina Labe je hodně nízko, a tak většina uvázaných lodí leží na písku. Tušíme, že noc může přinést překvapení, a hledáme tábořiště výš nad řekou.
21:30 Přirážíme k levému břehu (říční kilometr 594). Schyluje se k bouřce, ale stíháme ještě povečeřet a postavit stany, než nás do nich počasí opravdu zažene.
00:00 Jdeme spát, řeka je daleko pod námi a bouřka burácí.
3:00 S hladinou Labe metr od stanů měkneme a stěhujeme tábor o něco výš. Převazujeme člun tak, aby po opadnutí hladiny zůstal na vodě. Alespoň si to myslíme. 120 km od moře jsme tak velké a rychlé pohyby hladiny nečekali.
19.7.2005 úterý
6:00 Budíček: "Chlapi vstávejte, člun je na suchu, asi 5m od vody".
Pomocí "důmyslné" soustavy lan a páky dostáváme člun na vodu.
7:20 Ani zima a déšť neodrazují Davida od každodenní přípravy kávy na lihovém vařiči.
7:40 Vyplouváme a poměrně neúspěšně hledáme něco ostřejšího, co by se hodilo k tomuto ránu.
8:05 Máme dopito a připlouváme ke komoře. Zataženo, přeháňky.
9:30 Proplouváme a ihned za komorou vážeme u mola na pravém břehu, na kterém stojí nákupní vozíky nedalekého (300m) marketu.
Dokupujeme zásoby, a hlavně snad první normální teplé jídlo.
10:40 Vyplouváme. Jídlo, společně s barbadoským rumem, značně zlepšilo pohodu na palubě.
Cestou tankujeme na již známých místech Hitzacker a Tangermunde.
12:15-13:10 V Hitzackeru není nikdo, kdo by nás svezl, tak vyrážíme pěšky. Za chvíli zastavuje auto. Týpek ze zeptá, jestli jdeme z maríny a odveze nás k pumpě. Cestu zpět zařídila pumpařka. Zavolala taxi, co vozí za 3EUR kanystry s palivem do maríny.
16:30-18:50 V Tangermunde opět dvoukolákem k Shellu.
Zásoby "nacestuzpět" se tenčí, a tak dokupujeme od místního polského kapitána a maskota basu krombacheru.
20:00 Po proudu se shlukují bouřková mračna.
20:35 Magdeburgem ujíždíme před bouřkou, tankovat ani nezkoušíme, víme že s palivem vyjdeme do Wittenbergu.
21:20 Přistáváme u pravého břehu s písečnou pláží (říční kilometr 304-5). Stany stavíme až po setmění a večeříme z ohně. Je teplo a únavou padáme do spacáků.
20.7.2005 středa
Poprvé nevstáváme na budík (Petra), není kam spěchat. Je teplé, slunečné ráno, tak si užíváme snídani na pláži a koupání.
9:20 Vyplouváme
10:30-12:25 V maríně Wittenberg mají prázdné tanky, vracíme se kousek zpět do pravobřežního přístavu a tankujeme u Aralu podle GPS. (200m od břehu, ale není vidět)
14:50-15:25 Strehla
Naposledy doplňujeme palivo. Když nepočítáme přelévání z kanystrů, tankovali jsme celkem 11x.
16:55 Uprostřed Drážďan vprostřed plavební dráhy něco lehce trefujeme motorem. A to dvakrát za sebou asi po 30 metrech. Vrtule má jen dva menší záseky a může pokračovat.
17:45 U Pirny vzbuzujeme zájem lelkujících hasičů. Naskakují do dvou slušně namotorovaných člunů a chtějí si hrát. Snad poprvé za cestu dáváme plnej. Jeden jsme setřásli, ale druhý si nás dal, pak zamávali a vrátili se zpět.
18:30 Proplouváme hranice a i tentokrát nám doklady kontroluje německá policie z lodi.
18:40 V Dolním Žlebu nám připadá proud na vytažení moc silný, plujeme do Děčína, jestli nenajdeme vhodnější místo. Nic nenacházíme a vracíme se zpět do Dolního Žlebu. Právě včas, přijíždí Saša s přívěsem.
19:30 Člun je z vody a vracíme se do Prahy.
21:50 Parkujeme přívěs se člunem v CERE v Podolí. V klubu ještě točí, tak dáváme poslední pivko a do půlnoci jsme všichni doma.
Celá cesta trvala 5 dnů, po vodě jsme upluli 1475km a spálili něco kolem 900l benzínu. Paliva je po cestě dostatek ale jen pro toho, kdo se spokojí s kanystry. Pumpu na vodě jsme našli pouze v maríně Wittenberg a Magdeburg a jen jednou se nám u ní podařilo natankovat.
Mít o ten původně plánovaný den navíc, tak zcela jistě pokračujeme z Hamburku na moře.
GOMMONAUTICA
Ječná 13
120 00 Praha 2
info@gommonautica
www.gommonautica.cz