Tým minitransat.cz vlastní v současné době dvě lodě POGO 2, které jsou stále nejlepší v kategorii one-design. Jedná se o 6,5m dlouhé plachetnice s maximální šířkou 3m. To dělá loď velice rychlou na zadní vítr, zejména s genakrem o celkové ploše 70m2. V porovnání s jinými stejně dlouhými jachtami překvapí i 11m vysoký stěžeň, díky kterému je plocha plachet ohromující. Těch mají závodníci na regatu k dispozici celkem 6 (hlavní plachta (3 refy), solent (1 ref), genoa, genakr 1, genakr 2 a code zero) a navíc oranžové bouřkové plachty (strom jib a try sail).
Loď Atlantik FT - 516, kterou vlastní společnost RODOP, kormidluje David Křížek. Ten má jako bývalý státní trenér a závodník ve třídách 49er, Fireball, Star, Soling atp. dobré zkušenosti se strategií, taktikou a trimem. Otázkou však zůstává, jak bude schopen se vypořádat s nástrahami dlouhého pobytu na moři a zda v sobě najde morální sílu závodit i v těch nejtěžších podmínkách. Napomoci by mu mohli dvě absolvované plavby přes Atlantik. Z toho jedna na ultralehkém nafukovacím katamaránu SECTOR.
Loď CK Fischer - 468, kterou podporuje společnost Kilcullen, kormidluje Daniel Vodička. Ten má za sebou tři přejezdy Atlantiku a téměř 60 000Nm. Je to zkušený jachtař, který vydrží i ve velmi tvrdých podmínkách.
Závodníci týmu minitransat.cz zahájili svoji přípravu již na podzim, kdy absolvovali přednášky o meteorologii zaměřené zejména na oblast Atlantiku. Pomocníky v této oblasti jsou doc.RNDr. Josef Brechler, CSc. z katedry meteorologie a ochrany prostředí Matematicko ? fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Ing. Petr Ondráček CSc., předseda ČANY a zkušený námořník. Ten týmu zároveň pomáhá s elektronikou a zajištěním její bezproblémové funkčnosti. Dále se závodníci připravovali v oblasti spánkového režimu. Jejich lektorem je MUDr. Karel Šonka DRSc. Na lodi Transat 6,50 se nedá téměř spát. Při delších plavbách se spí pouze ve velmi krátkých intervalech a na to je třeba se velmi dobře přichystat.
Také další část přípravy byla spíše medicínská. Společnost Pharma Nord zajišťuje závodníků nejen potřebný přísun vitamínů a minerálů, ale také odbornou pomoc ve skladbě stravy a pitného režimu. Tam se řadí i sušené maso Jerky a energetické nápoje Bomba. Prevenci proti mořské nemoci konzultuje tým z MUDr. Martinem Weissem, kterého někteří z vás znají z České námořní rallye. Fyziologii závodníků má pak na starosti MUDr. Jaroslav Větvička, který se kromě jiného stará i o celý olympijský tým. Plastický chirurg MUDr. Jan Bouda připravuje týmu lékařské vybavení a bude závodníky učit jednoduché chirurgické zákroky.
Pro nastartování projektu bylo zapotřebí zajistit spoustu věcí, které postupně vedou k finančnímu pokrytí projektu. Prvním manažerem týmu byl Vojta Hlaváček, kterého postupně vystřídal Evžen Starý z agentury profi-connect. V této oblasti má však tým velkou řadu poradců a pomocníků. Internet a zejména grafiku velice slibně nastartoval Jan Šturc z časopisu Yachting Revue, který je autorem www.minitransat.cz a hlavního loga týmu. Na stránkách nyní pokračuje a do obslužně jednoduššího formátu je převedl Miroslav Horák. Oficiálním fotografem týmu je jachtař Martin Bartošík ze Slovenska.
Co se týče technických věcí, ty zajišťují firmy CompoTech (Ondra Uher), MiniBohemia (Vojta Komárek) a Nereide Yachting (Václav Houska).
Velkým pomocníkem je transportní firma PortBayt, která zajišťuje bezpečný transport obou lodí na jednom návěsu. Kvůli šířce jachet jde o nadměrný náklad, o formality s tím spojené se však závodníci nestarají, vše je v rukou profesionálů z PortBaytu.
O oblečení se postarala firma Navy Centrum, která dodala špičkové oděvy AIGLE, včetně gore-texových holinek. Funkční prádlo zajistila česká MOIRA.
Jinak David Křížek dlouhodobě spolupracuje s módní sportovní firmou Quiksilver.
Věci na loď dodává celá řada firem a některé se podílejí výraznou slevou na vybavení. Našimi partnery jsou O-Sails. Josef Ovčička ušil technicky perfektní kapsy na lana, které zajišťují dostatečný pořádek v kokpitu a dodává obaly na plachty, kormidla a přívěsné motory a celou řadu doplňků. Nyní bude minitransat.cz spolupracovat s O-Sails na vývoji genakru.
Nejšpičkovější lana nám dodává Yacht Sport Starý. Martin Starý zastupuje firmu FSE Robline a tak jsou obě lodě vybavené tím nejlepší co na trhu lan existuje.
Důležitá pomoc přišla také od firmy HONDA MARINE, která na loď 468 dodala motor 5Hp a na loď 516 na přání motor 2,4Hp a generátor 10i.
Jednu z GPS zajistila firma Picodas, ale závodníci na těchto lodích nesmějí používat mapové GPS přístroje. Hodinky a sport tester je od firmy SUUNTO. Ty nyní vyrábějí i velice dobré obleky do extrémních podmínek a náš tým je bude zcela jistě testovat.
Mezi nejčastější poradce týmu patří Enda O?Coineen (Kilcullen), Martin Kulík (RODOP), Zdeněk Jirkovec (ICZ), Jan Langšádl (Yachting Revue), Lenka Šmídová, Martin Trčka, Lukáš Neumann, Petr Zajíček (Lodě.cz) a celá řada dalších lidí, která stojí za tím, že projekt běží, tým trénuje a v brzké době bude podepsána generální sponzorská smlouva a oficiálně se odstartuje mediální kampaň projektu minitransat.cz.
Tým nyní tvrdě trénuje na Jadranu. Nejprve David a Dan zahájili přípravu začátkem února v Portoroži ve Slovinsku. Tam jim velice pomáhali slovinští závodníci Andraz Mihelin a Kristian Hajnsek z týmu ADRIA. Nejprve se závodníci seznamovali s technickým vybavením a vyladěním lodí. Pak následovala první příprava a technika jízdy. Zvládat celou loď v jednom člověku je opravdu velice náročné. Hned třetí den tréninku začalo foukat nad 10m/s a toto počasí přetrvávalo po většinu tréninkových dní ve Slovinsku. Někdy bylo větru až zbytečně moc vzhledem k tomu, že závodníci se sólovým jachtingem teprve začínají. Navíc jsou lodě velice rychlé a hbitě reagují. O to je těžší je ovládat a nedopouštět se přitom chyb.
Začátkem března se závodníci YC RODOP s lodí Atlantik FT ? 516 přesunuli do Chorvatska do Mariny Kremik. Plavba byla zpočátku velice vydařená. Slunečno, vítr 10m/s a rychlost lodi s genakrem 10 uzlů. Vítr se postupně stočil z NW na W a před půlnocí zcela zeslábl. V 1h přišlo Jugo, které postupně sílilo a přišly i vysoké vlny. Celý další den se David a Dan probíjeli na stoupačku větrem do 40 uzlů. Protože plavba v takto silném větru v noci mezi ostrovy není nejbezpečnější, rozhodli se plavbu přerušit v maríně Šimuni na ostrovu Pag. Při vyvazování lodi v maríně oba zápolili s necitlivými konečky prstů. Není divu, v horách na pobřeží sněžilo.
Nucený pobyt na ostrově se protáhl na tři dny. Přes Jadran přecházely čtyři frontální systémy, které změnily Jugo na Bóru. Vítr v oblasti Pagu dosahoval až 150km/h. Závodníci stále kontrolovali předpověď, ale v daných podmínkách nevyplouvaly ani rybářské čluny. Čtvrtý den ráno vítr v krytém přístavu zeslábl na 35 uzlů a tak se loď Atlantik FT ? 516 v 6 hodin ráno opět vydala na plavbu. Hned za ostrovem přišly nárazy Bóry o síle 45uzlů. Loď letěla na zadoboční vítr s kosatkou na prvním refu a hlavní plachtou na posledním třetím refu. Jak se posádka přiblížila Zadarskému kanálu, tak vítr postupně zeslábl. Dan odstranil refy a při větru 18 - 23 uzlů šel nahoru 70m2 Top genakr. Loď letěla po hladině rychlostí až 15 uzlů a závodníci si plně užívali rychlou jízdu. Pak se opět projevila zrádnost Bóry. Během několika vteřin vítr zesílil na 25. Loď s plným oplachtěním začala být nestabilní. Naráz přišlo 35 uzlů. Loď prudce vyostřila a padla plachtami na hladinu. Dále již posádka postupovala mnohem opatrněji.
V Zadaru David přihlásil vstup do země a posádka pokračovala dál. Na Murterském moři na zrefované plachty loď letěla až 17 uzlů a držela se na jedné vlně i několik minut. Se západem slunce se jachtaři přiblížili k Primoštenu a náhle Bóra opět zesílila až na 45 uzlů. Ve velkých vlnách přišel spin-out i na kosatku. Již za úplné tmy vjela loď do zálivu v Kremiku a Dan nachystal 2,4Hp motor HONDA. Ten okamžitě naskočil, ale pochopitelně nastaly velké problémy. Loď se v silném větru přetáčela, ale po třech nucených otočkách 360° motor naštěstí zvítězil a posádka přistála v Marině Kremik. Tam již čekali jachtaři z AluSail týmu, kteří pomohli s balením a nachystali vysněnou večeři.
Loď CK Fischer - 468 je prozatím ve Slovinsku, kde proběhnou poslední práce na palubě před startem do dlouhé sezóny.
Nyní se připravuje založení společnosti, která minitransat.cz zastřeší a dolaďují se poslední detaily ve sponzorské smlouvě, která zajistí zhruba 65% pokrytí projektu, který by měl trvat celkem dva a půl roku. Závodníky čeká další trénink v Chorvatsku, focení a natáčení videa a snad i pokus o rekordní Modrou stuhu Československa mezi ostrovy Žirje a Palagruža a zpět. Nejtěžší pak bude kvalifikační 1000Nm dlouhá plavba z Chorvatska do Francie. Na tuto cestu se mají jachtaři vydat již 1. dubna. A to i přes to, že lze očekávat velice rozbouřené moře, ať již na Jadranu, nebo zejména na jihu Francie, kde fouká extrémně silný Mistral. Závodníci jsou však v časové tísní, protože již 29. dubna začíná první sólový závod na Atlantickém pobřeží Francie. Těžkým testem bude i dvouposádkový MiniFastnet, který se jede z Francie do Irska a zpět do Francie non-stop. Na lodi 468 se kromě Daniela Vodičky pravděpodobně představí Irský závodník Enda O?Coineen, který Minitransat absolvoval již v roce 1977 a na lodi 516 pojede David Křížek a Martin Trčka, olympionik ve třídě Laser a účastník letošního závodu Sydney-Hobart Race. Vrcholem sezóny 2006 by pak měl být sólový závod z Francie na Azorské ostrovy a zpět. Jedná se o první ročník extrémního 2600 Nm dlouhého závodu.
Více informací o projektu ATLANTIK minitransat můžete sledovat na stránkách www.minitransat.cz, ale i my vás budeme prostřednictvím těchto stránek dále informovat o dění v českém oceánském závodním jachtingu.
Tým minitransat.cz
Související odkazy:
www.minitransat.cz
www.atlantik.cz
www.fischer.cz
www.ycrodop.cz
www.rodop.cz
www.profi-connect.cz
www.portbayt.cz
www.suunto.cz
www.navycentrum.cz
www.o-sails.cz
www.fse-robline.com
www.compotech.com
www.gpscentrum.cz
www.hondamarine.cz
www.pharmanord.cz
www.jerky.cz
www.moira.cz
www.nereideyachting.com
www.boardriding.cz
www.marinap.si
www.marina-kremik.hr