Začala nám nová sezóna a tak jsem tady opět s informacemi o dění v projektu ATLANTIK MINITRANSAT. Koncem dubna jsme se přesunuli do Bretaně, kde se jel 300Nm dlouhý závod Pornichet Select 6,50. Jelikož již první den přijímání přihlášek, tedy 1. února, bylo 120 přihlášených a závod je z bezpečnostních důvodů omezen na 70 lodí, rozhodoval los. Daniel se do závodu bez potíží dostal a já jsem byl na čekací listině na osmém místě. Už jsem tedy ani nepočítal s tím, že bych mohl jet, ale týden před tím na jiném závodě příliš nefoukalo a řada závodníků se nakonec rozhodla odstoupit hlavně z časových důvodů. Já jsem ale laboroval s technickou kontrolou záchranného ostrůvku a několika dalšími detaily, které se v Česku řešit nedají a nakonec jsem se rozhodl, že budu raději trénovat a nastoupím až do dalšího závodu.
Vše tedy bylo na Danovi. Loď měl dobře připravenou z dílny Vojty Komárka, ale musím sobecky přiznat, že jelikož se díky technickým problémům v závodě na Azory nekvalifikoval na Minitransat, do jeho lodi se investovalo jen minimálně a tak pluje s původními plachtami a vybavením. Na startu náročného, více než 300Nm dlouhého závodu Pornichet Select 6,50, se sešlo plných 70 závodníků z 11 zemí světa. Na startu vál slabší vítr do 10 uzlů. Souboje byly velice těsné a došlo i k několika kolizím, včetně kolizi se startovní bójí. Napřed se jela krátká stoupačka a poté závodníci zamířili k jednomu ze dvou možných výjezdů od pobřeží, které je v 1Nm vzdálenosti lemováno ostrými útesy. Po startu šel do čela jeden z favoritů, Adrien Hardy na lodi FRA 198 ? BROSSARD. Dan se pohyboval v poslední třetině pole. Trať závodníky vedla podél pobřeží k izolovanému nebezpečí nad Le Baule a poté zpět k Pornichetu. Od břehu chodily nepříjemné poryvy a tak nebyla nouze o spin-outy. Poté se lodě vydaly severo-západně k izolovanému nebezpečí Birvideaux a zpět na jiho-východ kolem Belle Ille, Ile dYeu, až k Les Sables dOlonne. Vítr mezi tím začal zesilovat a stáčel se vždy přesně podle stanovené předpovědi. Dan si udělal velice důkladnou přípravu a vše vycházelo podle plánu. Rychlejší lodě si pak vyrazily zdánlivě od kurzu pro očekávaný frontální vítr, ale sériovým lodím by se tato odbočka nevyplatila. Proto si nastoupal jen o pár mil a mířil dál k souostroví Ile de Groix. Nebe se nepříjemně zatáhlo a vítr začal sílit. Na vodě byl opar a viditelnost se stále zhoršovala. Výrazně poklesla teplota a začalo pršet. Vítr nyní dosahoval 24 uzlů a stále sílil. Dan začal potkávat z mlhy řítící se speciály, které již mířili k cíli do Pornichetu. Hravě dosahovaly rychlosti přes 15 uzlů. Loď byla zalévána vodou. Vlny nabývaly na rozměrech. Navíc byly stočené více od západu a poměrně ostré. Všudypřítomná vlhkost ve vás vyvolá vnitřní pocit zimy, kterého se nelze zbavit ani dalšími vrstvami oblečení. Vítr již burácel přes 30 uzlů. Z vln se utrhávala vodní tříšť. Po večerním otočení Ile de Groix Dan konečně zamířil k vysněnému cíli. Vítr dosahoval v poryvech až 37 uzlů a to jej čekal průjezd kolem nepříjemných skalisek v téměř nulové viditelnosti. Navíc bez mapové GPS, kterou pravidla Classe mini zakazují.
Já jsem si vzal tu nejteplejší bundu a po shlédnutí Danovi pozice jsem vyrazil za francouzskými Fireballisty na večeři. Ještě před odjezdem jsem však v cíli uvítal celkovou vítězku závodu Isabelle Joschke, která letos vyhrála již druhý závod v řadě. Těsně za ní dojel se zlomeným čeleněm Yves Le Blevec a dále Peter Laureyssens. Adrien Hardy, který dlouhou dobu vedl, dojel nakonec na čtvrtém místě. Z večeře ve francouzském stylu jsem se vrátil do přístavu až po půlnoci. Zjistil jsem, že již 18 lodí vzdalo. Na moři byly veliké vlny a strašně foukalo. Ptal jsem se organizátorů kdy se předpokládá příjezd lodě CZE 468, ale evidentně mě nevnímali a zrychleně začali pobíhat po kanceláři. Pak mi jeden z anglicky mluvících závodníků oznámil, že 5Nm od pobřeží se jeden ze závodníků potápí poté, co najel na útes. Snaží se ručně odčerpávat vodu, která stále přibývala. Pořadatelům se však podařilo jachtu vyprostit a zachránit. Druhé ztroskotání bylo však mnohem dramatičtější. V silném větru, vysokých vlnách, tmavé noci a dešti usnul jeden ze závodníků na pár minut za kormidlem a probudil ho až náraz na útesy. Záchranná akce nebyla nijak snadná, ve vlnách nebylo možné se k lodi, kterou vlny drtily o útesy obepínající neobydlený ostrůvek Houat bezpečně přiblížit. Záchrana tak přišla až v prvních ranních hodinách po rozbřesku. Jachtu se však již vyprostit nepodařilo.
Dan poslední míle bojoval s francouzkým závodníkem, kterého v cíli předstihl o 45 sekund. Po uplutých 350Nm mílích protnul Daniel Vodička na lodi CZE 468 ? CK FISCHER ve 3h 15min cílovou čáru na 22. místě ze 41 závodníků sériové třídy. Je to jeho doposud nejlepší výsledek a také vzhledem k náročnosti podmínek mu patří veliká gratulace.
Zde jsou celkové výsledky:
Sériová třída:
1. Francisco Lobato - POR 607 ? BPI
2. Stephane Le Diraison - FRA 539 ? CULTISOL
3. Oliver Bond - GBR 438 ? BASE CAMP
?
22. Daniel Vodička ? CZE 468 ? CK FISCHER
Prototypy:
1. Isabelle Joschke ? FRA 667 - DEGREMONT SYNERGIE
2. Yves Le Blevec ? FRA 624 ? ACTUAL
3. Peter Laureyssens ? BEL 618 ? ECOVER
Mě první letošní závod teprve čeká. Jsem nominován na čtyři závody, z nichž jeden musím dokončit, abych zpečetil svoji účast v závodě Transat 6,50, tedy Minitransat 2007. Ten bude odstartován 16. září ve 12h a 02min ve francouzském La Rochelle. Loď mám velmi dobře připravenou. Nyní se dolaďují jen drobnosti ve formě vyztužení lan v namáhaných místech apod. Na nově designovaném trupu je nový leštěný antifouling. Přibyly nové přístroje ? tacktick Race Master a Garmin 286. Došlo k nové kalibraci nke. Uvnitř lodě je spousta nových prvků navržených Vojtou Komárkem a některé věci dodané od O-sails. Generátor HONDA 10i prošel důkladnou kontrolou. Yacht Sport Starý dodal kompletní sadu nových lan FSE Robline. Se Solartecem se vyvíjí speciální solární panel, který by měl být umístěn na airexovo-karbonovou desku a zapečen do plastu. S Nutrendem chystáme speciální stravu, stravovací doplňky a také speciálně okysličenou vodu pro rychlejší regeneraci a od Humi Outdoor testuji oblečení ze zcela moderních materiálů. K tomu probíhá spolupráce s novým meteorologem Jure Jermanem ze Slovinska a francouzským coachem Ericem Gueganem. Vyvíjí se nová sada plachet Delta Voiles. Hlavní plachta bude mít maximální vydutí v horní části a čtyři refy. Kosatka bude také s vydutím se dvěmi refy. Bude šita do maxima, aby částečně nahradila i genu. Tím se odstraní nepříjemná výměna v 16 uzlovém větru. Namísto toho přibude bouřkový genakr 32m2. Malý se zvětší na 58m2 a velký zatím zůstane na 75m2. Novou plachtou bude Code 5, který nahradí větší Code Zero. Bouřkové storm jib a try sail zůstanou. Nové oplachtění bude pomalejší na stoupačku ve větru od 4 do 8 uzlů, což jsou dle statistik 3% celkového času plavby na Minitransatu. Ve zbylých případech by nové oplachtění mělo být výrazným přínosem.
Nás během několika dnů čeká přejezd do Lorientu, kam přijedou také naši spolukormidelníci pro příští závod, tedy Milan Hájek a Petr Šturc. 17. května nás zde čeká prologový závod a o den později 200Nm sprint Demi-Clé do Douarnenez. Navigačně opět velice zajímavá trať. Držte palce a sledujte tyto stránky a www.minitransat.cz.
David Křížek CZE 516 ? ATLANTIK FT (YC RODOP)
FRA mobil: +33 634 60 21 06