Melges Final Race (5. závod série Melges Tour 2008)
Praha 9. října - Ve dnech 4. a 5. října 2008 se na Máchově jezeře konal poslední závod série Melges Tour 2008. Závodu s názvem ?Melges Final Race? se zúčastnilo celkem 14 posádek a to včetně jedné zahraniční z Německa.
První den regaty závodníky nepřivítalo Máchovo jezero zrovna vlídně. Těsně před vyplutím na vodu se sice mlha zvedla, ale bohužel se tak odkryl nepříliš optimistický pohled na vodní hladinu větrem takřka netknutou. Závodníci a Závodní komise přesto vypluli na vodu v naději, že po rozplynutí mlhy přijde vítr. Ten se jen velice pomalu roztahoval po celé hladině jezera a jeho rychlost nepřesahovala 2 m/s. Až okolo jedné hodiny odpolední se podařilo postavit trať a v 13:10 uskutečnit start první rozjížďky. Ten poněkud zpestřila loď týmu ICZ, která se díky malé nepozornosti chytla kýlem za kotevní lano cílové značky, která byla asi 30 m pod startem. Naštěstí to pro tuto loď dopadlo dobře, protože Závodní komise byla nucena rozjížďku na začátku druhého kola přerušit poté, co se vítr nejdříve stočil o 60° a potom zcela vymizel. Situace se jevila beznadějnou a tak bylo nedlouho po přerušení rozjížďky signalizováno ?AP nad H?, což značí odjezd na břeh. Okolo druhé již byli všichni na břehu a Závodní komise oznámila, že další pokyny budou dány v 15:00.
V 15:00 vypadala situace na vodě přece jen optimističtěji a tak se všichni opět nalodili a vypluli. Zdálo se, že někteří mají s naloďováním trochu problém - zahájili totiž večerní program poněkud předčasně. Vzhledem ale k značné zimě, která panovala, byly všichni brzy ve formě a připraveni závodit.
K opakovanému startu první rozjížďky došlo v 15:50. Během rozjížďky foukalo příjemných 2 až 4 m/s. Loď SICF kapitána Jakuba Kozelského jela nejlépe a udržela si vedení od startu až do cíle, druhá dojela loď RODOP kapitána Martina Kulíka, která se na tuto pozici dostala předjetím lodi Fujitsu Siemens kapitána Kamila Kotka a lodi NET Development kapitána Ladislava Smutného.
Hned po dojetí poslední lodi byl připraven start druhé rozjížďky. Ta byla odstartována v 16:45 a provázel ji postupně slábnoucí vítr o síle 2-3 m/s. V této rozjížďce se posádce SICF nepodařilo potvrdit své vedení a v cíli skončila až devátá. Na vedoucí pozici ji vystřídala loď FULCRUM Sailing Team kapitána Milana Hájka, která napodobila styl SICF z první rozjížďky a s přehledem zvítězila systémem start-cíl. Druhou pozici po celou rozjížďku až do cíle udržela loď Team Maier kapitána Michala Maiera. Jako třetí potom projela loď RODOP. Na čtvrté místo se postupně propracovala loď ICZ kapitána Zdeňka Jirkovce a podobně se postupně až z desáté pozice propracovávala na páté místo loď Qbizm Technologies kapitána Jana Daňka. V 17:36 protnula cílovou čáru poslední loď a zamířila za ostatními na břeh.
Po sbalení lodí již mohl začít společenský večer, který začal ?Happy Hour?, kdy se zdarma podával grog a pivo. Po značně chladném dni na vodě se obzvláště grog všem velice hodil. Poté již následoval společný bohatý raut a následující večírek. Během večera byl vyhlášen a oceněn vítěz dne, kterým se stala posádka RODOP kapitána Martina Kulíka ve složení Lukáš Neumann, František Švík a David Křížek.
Druhý den závodu pofukovalo již od časného rána 2-4 m/s a vyzývací signál, zahajující startovní proceduru, mohl být tedy dán v plánovanou dobu 10:30. Startovní signál tedy zazněl v 10:35 a všechny lodě se vydaly na trať. Nejlépe se během rozjížďky vedlo lodi NET Development Blizzard kapitána Martina Knetiga, která vedla hned od startu. Neštěstí potkalo tuto posádku až těsně před cílem, kdy se jí nepodařilo ?utáhnout? spinaker při dojezdu do cíle na boční vítr a skončila těsně pod cílovou značkou. Než se jí podařilo genaker stáhnout a dostoupat zpět do cíle, předjely ji tři lodě, které do té doby měla daleko za sebou. Rozjížďku tedy nakonec vyhrála loď Team Maier, následovaná loděmi ICZ a SICF.
Start čtvrté rozjížďky následoval opět co nejrychleji a startovní znamení bylo dáno přesně v 11:35. Bohužel loď FULCRUM Sailing Team měla o trochu rychlejší ?přesný čas? a byla tedy v momentě startu na dráhové straně startovní čáry a musela se vrátit, napravit svoji chybu a odstartovat znovu. Jakoby ale tento nešťastný začátek rozjížďky posádku FULCRUM Sailing Team vyburcoval k vyšším výkonům. Ta se z posledního místa po startu propracovala přes desátou pozici na konci prvního kola, šestou pozici po druhém kole, na třetí místo v kole třetím a dokonce až na místo první v cíli. Za ní protnula cílovou čáru loď SICF následovaná loděmi NET Development, ICZ, RODOP a Team Maier. Během této rozjížďky opustila závodní pole loď Fujitsu Siemens a dalších rozjížděk se již neúčastnila.
Na pátou rozjížďku začal vítr trochu zesilovat a dosahoval v nárazech 5 m/s. Start byl v 12:35 a loď Team Maier nenechala nikoho na pochybách, že má zájem bojovat o první místo v závodě a rozjížďku zvítězila s přehledem systémem start-cíl. Druhou příčku s přehledem obhájila loď FULCRUM Sailing Team. O třetí příčku byl sveden boj mezi loděmi RODOP a ICZ. Z tohoto souboje vyšla vítězně loď ICZ a protnula tak cílovou čáru na třetím místě těsně následovaná lodí RODPOP. Za nimi dojela do cíle loď SICF. V této rozjížďce se trochu zamotala německá loď Working Girl kapitána Christiana Stoppenbrinka a otáčela návětrnou značku v opačném sledu, než měla. Byla tedy po následném protestu Závodní komise a projednání z této rozjížďky diskvalifikována.
Poslední, šestá rozjížďka byla odstartována ve
13:45. V této rozjížďce šlo opravdu o všechno, protože měla rozhodnout o vítězi celého závodu. Dosavadní výsledky byly velice vyrovnané, zatím jen těsně v závodě vítězila loď Team Maier (10 bodů) na shodu bodů s posádkou FULCRUM Sailing Team (10 bodů). Za nimi se ztrátou pouhého bodu loď SICF (11 bodů). Ale i posádky ICZ (13 bodů) a RODOP (14 bodů) byly stále ve hře o zlato. S touto vypjatou situací si nejlépe poradila posádka SICF, která s přehledem vedla již od startu a tuto příčku si udržela až do cíle. Na druhé pozici projela cílem loď RODOP. Velký souboj se odehrával mezi lodí Team Maier a FULCRUM Sailing Team, které se společně za neustálého vzájemného zápolení propracovávaly z poloviny závodního pole až na třetí a čtvrtou příčku. Lépe si však vedla posádka lodě FULCRUM Sailing Team a dojela tak těsně před lodí Team Maier.
Poslední rozjížďka byla dojeta a mohlo dojít na finální spočítání výsledků a slavnostní vyhlášení. První tři místa jsou tedy následující:
1.SICF
kapitán Jakub Kozelský, Petr Matuška, Veronika Fenclová, Petr Kůrka, Jana Landkammerová
2.FULCRUM Sailing Team
kapitán Milan Hájek, Jan Myslík, Zdeněk Pavlíček, Monika Bílková
3.Team Maier
kapitán Michal Maier, Patrik Deutcher, Jan Mendík, Tomáš Vika
Poznámky:
* nezapočítaná rozjížďka (tzv. škrtačka)
rozjížďka 4: Fujitsu Siemens - DNC
rozjížďka 5: Fujitsu Siemens - DNC, Working Girl - DSQ
rozjížďka 6: Fujitsu Siemens - DNC, NET Development Blizzard - DNF
Děkujeme všem závodníkům za účast, doufáme, že si sportovní víkend užili stejně jako my a že se potkáme na jaře na prvním závodě Melges Tour 2009.
za pořadatele závodu a závodní komisi
Blahoňovský Jan
Pavel Winkler