Charterovat nebo koupit? Věčná otázka..
Milovníci lodí znají dilema a často obtížnou otázku: pronajmout nebo koupit? Není to snadné rozhodnutí, protože se zde často setkávají emoce s racionalitou.
Dva světy, se kterými se musíte vy i vaše okolí vyrovnat.
Rozhodnutí v podstatě závisí na vašich vlastních preferencích, plánovaném využití, preferované oblasti a v neposlední řadě samozřejmě na rozpočtu, který máte pro tento koníček k dispozici. SeaHelp zde a v následujících článcích porovnává příslušné výhody a nevýhody a poskytuje pomoc a tipy na základě praktických příkladů.
Výhody koupě lodi
Loď, která je vybavena podle vašich představ a přání, můžete vy, vaše rodina nebo dobří přátelé kdykoli používat. Obecně dlouhodobá investice do koupě lodi může být při vhodném využití lodi výhodnější než pronájem na několik let.
Nevýhody koupě lodi
Kromě (často vysoké) investiční částky při koupi plovoucího snu jsou zde náklady na skladování, údržbu a pojištění, které vznikají pravidelně a které je samozřejmě nutné zahrnout do kalkulace. Až na výjimky je také ztráta hodnoty v průběhu let faktorem, který by měl být zahrnut do seriózního celkového posouzení výhod a nevýhod vlastnictví lodi. Tato skutečnost vede přímo k tématu charterových lodí.
Výhody charterové lodi
Nemáte žádné pořizovací náklady a poskytovatel pronájmu se stará o údržbu a opravy na místě. Velká svoboda při výběru oblasti a lodi je zvláštním trumfem v celkovém zvažování. Příjezd, předání lodi, instruktáž, nalodění... a můžete vyrazit.
Nevýhody pronájmu lodí
Abyste získali svou vysněnou loď, musíte si ji včas rezervovat a to včetně případných odpovídajících letů. Jste proto omezeni časově a obvykle i finančně. Pokud provedete velký počet rezervací, mohou být poplatky za pronájem dražší než koupě lodi.
Důležité otázky před koupí lodi: oblast, dostupnost a infrastruktura
Ať už k tomuto tématu přistupujete jakkoli, na konci všech úvah bude vaše rozhodnutí záviset na tom, kolik času můžete vy a vaše posádka na lodi strávit a zda máte k dispozici odpovídající finanční požadavky na nákup a provozní náklady.
Zakladatel SeaHelp Wolfgang Dauser doporučuje zaměřit se před rozhodnutím "pro nebo proti koupi lodi" na nikoli nepodstatnou otázku plánované (vysněné) oblasti plavby:
- Kde chci já a moje rodina trávit nejlepší dny a týdny v roce?
- Je oblast snadno dostupná autem nebo jsou alespoň v sezóně k dispozici levné (přímé) lety?
- Jakou infrastrukturu očekávám od přístavu, ze kterého vyplouvám?
Informace o hlavních evropských oblastech včetně rozpočtu za roční kotvení:
Řecko:
- Dostupné pouze letecky.
- Infrastruktura velmi dobrá v několika velkých přístavech a velmi
skromná v ostatních.
- Velikost jachty by měla být větší než 40 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 5 500 EUR.
Turecko:
- Do Turecka se lze dostat pouze letecky.
- Omezená právní jistota, protože není zemí EU.
- Infrastruktura velmi dobrá v několika velkých přístavech a velmi
skromná v ostatních.
- Velikost jachty by měla být větší než 40 stop.
- Roční náklady na kotvení pro 40 stop činí 8 000 EUR.
Itálie:
- Dostupnost autem.
- Infrastruktura je v mnoha přístavech vynikající a v několika málo
velmi skromná.
- Velikost lodí a jachet by měla být větší než 30 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 6 500 ?.
Slovinsko:
- Dostupné autem.
- Velmi dobrá infrastruktura téměř ve všech marinách.
- Velikost lodí a jachet by měla být větší než 25 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 7 500 EUR.
Chorvatsko:
- Dostupné autem.
- Infrastruktura velmi dobrá v mnoha marinách a velmi skromná v
některých marinách.
- Velikost lodí a jachet by měla být větší než 25 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 8 500 EUR.
Španělsko / Baleárské ostrovy:
- Na Baleáry se lze dostat pouze letecky.
- Velmi dobrá infrastruktura ve všech marinách.
- Velikost jachty by měla být větší než 50 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 24 000 EUR.
Španělsko / pevnina:
- Lze se tam dostat pouze letadlem.
- Infrastruktura ve všech přístavištích velmi dobrá.
- Velikost jachty by měla být větší než 40 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 10 000 EUR.
Francie / Azurové pobřeží:
- Lze se tam dostat pouze letecky.
- Velmi dobrá infrastruktura ve všech přístavech.
- Velikost jachty by měla být větší než 60 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 17 000 EUR.
Severní a Baltské moře:
- Dostupné autem.
- Infrastruktura v mnoha přístavech dobrá až velmi dobrá.
- Velikost lodí a jachet by měla být větší než 30 stop.
- Roční náklady na kotviště pro 40 stop 3 500 EUR.
Závěr
Společnost SeaHelp doporučuje: pokud s rodinnou námořní turistikou začínáte, měli byste si nejprve na několik let pronajmout různé lodě/jachty - v různých oblastech. Se získanými zkušenostmi můžete činit veškerá rozhodnutí na základě zdravého úsudku, protože při okamžité koupi můžete přijít o spoustu peněz.
redakce lode.cz - www.sea-help.eu