Ať už Vaše příští loď bude zcela nová nebo koupená z druhé ruky, je třeba si uvědomit, že samotnou koupí výdaje zdaleka nekončí. Snadno se tak lze dostat do situace, že překročíme původní rozpočet. Proto je třeba především správně odhadnout své možnosti. V každém případě je dobře koupit loď co možná největší.
Hlavní nebezpečí u nových lodí tkví v tom, že dokud se zajímáme o cenu lodě, kterou byste rádi vlastnili podle prospektu nebo na výstavě, zdá se být vše v pořádku. Teprve, když dojde ke konkrétnímu jednání, obvykle zjistíte, že cena začne stoupat. To je dáno tím, že ne všechno vybavení bývá kalkulováno do základní ceny. Týká se to především motoru ? v ceně je zpravidla započítána nejslabší verze nebo třeba vůbec není v základní ceně zahrnut. Pak přistupuje další vybavení jako jsou palubní elektronika, kladky, lana, plachty, ale i záchranné prostředky. Zanedbatelná nebývá ani částka za přepravu z továrny. Tyto položky dokážou cenu nové lodě zvednout až o neuvěřitelných 30%. Tato situace vede ke snaze ušetřit a to může vést až k zásadním chybám, protože zpravidla má každý tendenci šetřit nešťastně právě na prvcích bezpečnosti. Je tudíž třeba vycházet z toho, že cenu vysněné lodi je třeba vidět realisticky s ohledem na její dovybavení.
Neméně důležité je rovněž mít jasno v účelu a způsobu využívání budoucí lodě. Je třeba si ujasnit, zda se budeme chtít s plachetnicí zúčastňovat závodů nebo ji využívat s rodinou o dovolených, případně se jednou vydat na dlouhou plavbu. Pochopitelně turistická plachetnice bude nevhodná pro závodění a naopak přeplachtěný závodní speciál nevyhoví nárokům rodinné dovolené. Jiná plachetnice bude vhodná pro plavbu na moři a jiná pro plavbu na našich jezerech. To samé platí i pro motorové lodě. I když lze říci, že za každou silnou motorovou lodí lze lyžovat, je dobré, pokud například víme, že většinu času trávíme na vodních lyžích, poohlédnout po lodi určené k tomuto účelu. Jízdní vlastnosti lodě jsou dány především konstrukcí trupu a z toho pak vyplývá odlišné chování lodě za specifických podmínek. Pro vaši spokojenost bude proto rozhodující zvolit loď právě podle svých požadavků na oblast a způsob plavby.
Samotnou koupí lodě však výdaje bohužel nekončí. Je třeba počítat také s průběžnými náklady na její provoz. Tato položka obsahuje poplatky za pojištění, kotvení, údržbu, pohonné hmoty, zimování. Pokud nemáme vysloveně smůlu, můžeme většinou počítat s tím, že poplatky za údržbu se ročně vejdou do jednoho procenta ceny lodě. Další poplatky závisí na tom, zda jezdíme na moři nebo u nás. Zatímco u nás pořídíme stání v maríně podle délky lodě od necelých deseti tisíc ročně, na moři musíme počítat s mnohonásobkem této částky. Rovněž pojištění bude nižší u nás a vyšší pro zahraničí. Obecně lze opět zhruba kalkulovat celkem s pěti až sedmi procenty ročně z ceny lodě.
Na našem trhu existuje dnes už mnoho dovozců a výrobců kvalitních lodí. Rovněž na trhu lodí z druhé ruky lze již najít lodě ve velmi dobrém stavu. Při jednání s obchodníky je třeba se na vše podrobně zeptat a pokud nebudete zcela spokojeni s odpovědí může to být signál pro zvýšení vaší pozornosti. V každém případě doporučuji každému zájemci o loď nic neuspěchávat a navštívit i konkurenci pro možnost porovnání nabídek. Pokud se sami necítíte dost zkušení pro koupi lodě z druhé ruky, je moudré najít zkušeného odborníka. Ten Vám může ušetřit nakonec spoustu peněz. Teď s podzimem nadchází doba vhodná pro objednávku nové lodě. Až budete vybírat tu svou, přeji vám šťastnou ruku.