Posudek EIA: MŽP by nemělo souhlasit se stavbou jezů na Labi
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) by nemělo souhlasit s výstavbou jezů na Labi mezi Ústím nad Labem a státní hranicí s Německem.
Záměr stavby totiž nevyvrátil možnost nenávratného poškození některých vzácných ekosystémů na řece. ČTK to řekl Václav Petříček, který pro MŽP vypracoval posudek vlivu jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu na životní prostředí (EIA).Podle posudku, který dnes v Ústí ministerstvo předložilo k veřejnému projednání, je záměr stavby i u ekologicky nejpříznivější varianty v rozporu se zákony na ochranu přírody a krajiny. Dnešní úroveň výzkumu dotčeného území pak neumožňuje posoudit tak zásadní vliv na prostředí, jaký stavba má.
Podle ministerstva dopravy ale stavba, která by měla být dokončena v roce 2007 a stála by 6,2 miliardy, zlepší plavební podmínky na řece. "Zlepšení plavebních podmínek je podmínkou pro zachování vodní dopravy v ČR," řekla dnes šéfka odboru plavby ministerstva dopravy Magdalena Konvičková. MŽP pro případ, že by vláda s výstavbou jezů souhlasila a ministerstvo by vydalo výjimku ze zákona, stanovilo podmínky pro investora. Mezi nimi jsou například záchranné projekty pro ohrožené druhy či vypracování studií hodnocení dopadu na krajinu. Od zprovoznění plavebních stupňů si ministerstvo dopravy slibuje zvýšení přepravy zboží po Labi. Ročně by to mohly být tři až čtyři milióny tun, zatímco dosud je to 1,3 miliónu tun. I když je podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Jaromíra Schlinga začátek stavby v příštím roce jen "zbožným přáním", počítá fond dopravy v roce 2002 na tyto účely s výdaji 285 miliónů korun.
ČTK. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno