Německo pokračuje ve výstavbě labské plavební cesty
Přes odpor ochránců životního prostředí a některé protichůdné informace o pozastavení prostředků na výstavbu labské plavební cesty hodlá německá vláda pokračovat ve vytváření podmínek pro lodní dopravu po tomto toku.
V Berlíně o tom informoval náměstek ministra dopravy Ralf Nagel. "V rozpočtu je připraveno 5,1 miliónu eur, které budou investovány v roce 2002," konstatoval německý politik. Do roku 2008 počítá spolkový kabinet s investicemi 255 miliónů eur do budování labské plavební cesty. Na zlepšování splavnosti Labe mají tradičně zájem čeští přepravci. Na rozdíl od značně regulovaného toku v Čechách si však řeka na německém území uchovává převážně přírodní ráz s poříčními nivami, protože pro německé přepravce nemá Labe tak důležitý význam. Na německém území také bývá po značnou část roku nesplavné kvůli nízkému stavu vody. Stavební úpravy v Německu neznamenají "kanalizaci" řeky, upozornil Nagel. Nezvýší ani nebezpečí záplav, neprohloubí erozi a neohrozí říční nivy.
Ekologicky přijatelná plavba podle německé vlády naopak bude v budoucnu příznivá svými náklady, odlehčí přepravě po silnicích a přinese nová pracovní místa. Expertizy ministerstva ukázaly hospodárnost záměru další výstavby labské cesty, konstatoval náměstek Nagel. Pokračování ve výstavbě podporují i investice soukromých firem a polabských spolkových zemí do přístavišť a překladišť zboží, které v posledních letech činily kolem 300 miliónů eur. Nagel svým stanoviskem reagoval mimo jiné na zprávy, že berlínské ministerstvo financí pozastavilo peníze určené na regulaci Labe, aby se přešetřila efektivnost investice, především pak na dolním toku mezi Magdeburkem a Lauenburgem.
V názorech na nutnost výstavby labské vodní cesty se ale liší i politikové uvnitř spolkové vlády. Menší koaliční Zelení regulaci kritizují. "Labe je pro nás jedním z nejdůležitějších projektů ochrany přírody na východě Německa," uvádí spolupředseda Zelených Fritz Kuhn. Jednotné nejsou ani spolkové země. Sasko, které sousedí s Čechami, není regulaci příliš nakloněno, i když svůj názor na to hodlá nová zemská vláda Georga Milbradta teprve zformulovat. Hamburk jako největší německý námořní přístav naopak v minulosti několikrát úpravy na Labi podpořil také proto, že si slibuje větší obchody s českými plavebními společnostmi.
ČTK